Chyba każdy przedsiębiorca ma pojęcie o tym, że im wyżej pojawi się w wyszukiwarce Google, tym ma większe szanse na pozyskanie klientów i sprzedaż swoich towarów, czy usług. Każdy chce zarobić, zwiększyć zyski – po to właśnie założył działalność i zainwestował w stronę internetową. Metod na to, aby być w przysłowiowym „TOP 10” jest kilka, lecz dziś przyjrzymy się konkretnie jednej z nich, a mianowicie – SEO.
Wyższa pozycja w rankingach wyszukiwarek jest analogią do większej szansy na pozyskanie nowych klientów, którzy trafią na naszą stronę internetową przez Google. SEO daje sposobność na to, by odnaleźć stronę na zdecydowanie większą liczbę fraz, które są najbardziej popularne wśród ludzi, którzy korzystają z wyszukiwarki. Większa liczba wejść na Twoją stronę z pewnością przełoży się na konwersję, czyli np. efekt w postaci sprzedaży produktu/usługi, lub choćby kontakt poprzez formularz.
Ogromną wartością dodatnią wiążącą się z pozycjonowaniem strony internetowej jest również budowanie swojej marki. Jest to szczególnie ważne dla nowych i mało znanych przedsiębiorstw, które nie chcą być już anonimowe. Kolejnym plusem promocji w internecie jest także budowanie zaufania wśród klientów. Doskonałym dowodem na to będą powroty dotychczasowych klientów na naszą stronę i regularne zamówienia. Jeśli kontrahent będzie zadowolony, to z pewnością chętnie poleci firmę swoim znajomym, lub innym internautom na swoich mediach, lub forach internetowych.
Co to właściwie jest SEO?
SEO (Search Engine Optimization – ang.) możemy nazwać w naszym ojczystym języku optymalizacją stron internetowych dla wyszukiwarek, lub krócej – pozycjonowaniem. SEO możemy podzielić na dwie kategorie: on-page i off-page. Pierwsza kategoria dotyczy zmiany kodu samej strony internetowej, który trzeba systematycznie dostosowywać do wymagań wyszukiwarek. Nie wiem jak Wam, ale mnie na hasło „wyszukiwarka internetowa” przychodzi na myśl tylko jedna, a mianowicie – Google. Wyszukiwarek internetowych jest naprawdę w bród, ale liczy się teraz
praktycznie tylko Google, dlatego też pod kątem tej wyszukiwarki musimy udoskonalać swoje strony internetowe. Prawda jest taka, że do obsługi kodu strony, zatrudnić powinniśmy kogoś wykwalifikowanego, czyli informatyka, który zna się biegle na wymaganiach Google i będzie potrafił pod ich kątem napisać kod. Dlatego myśląc o budowie całkiem nowej strony, warto zlecić to profesjonalnej firmie, gdyż proste kreatory stron internetowych nie gwarantują nam, że kod, który stworzą będzie dostosowany pod kątem SEO pod wymogi wyszukiwarki Google.
Druga zaś kategoria w omawianym w tym momencie zagadnieniu, dotyczy już samego pozycjonowania strony internetowej, czyli tworzenia treści, które mają sprawić, że nasza strona www będzie wyświetlała się na wysokiej pozycji w wyszukiwarce internetowej. W tym przypadku również, jeśli samemu nie ma się wystarczającej wiedzy, warto zatrudnić kogoś wykwalifikowanego, a mianowicie copywritera, który stworzy dla nas wartościowe treści, które Google „polubi”. Sprawa komplikuje się dlatego, iż Google systematycznie wprowadza zmiany w algorytmie swojej wyszukiwarki. Powoduje to, że wszelkie próby podejmowania działań w zakresie pozycjonowania stron internetowych, wymagają nieustannego pogłębiania swojej wiedzy, by sprostać ciągle pojawiającym się zmianom. Właścicielom firm z różnych branż, którzy muszą skupić się na prowadzeniu swoich biznesów, ciągłe doskonalenie wiedzy z zakresu pozycjonowania stron internetowych, może sprawić wiele trudności. Ogrom pracy potrzebnej do efektywnego pozycjonowania własnej witryny może przerosnąć kogoś, kto głównie musi się skupić na tym, by zajmować się swoją firmą.
Oto komponenty profesjonalnego SEO i pozycjonowania stron internetowych, które powodują, że tylko współpraca z fachowcami z tej dziedziny może przynieść wymarzone efekty:
- Audyt on-page, off-page i optymalizacja witryny – podstawą wszelkich działań w obrębie pozycjonowania, jest sumienne przeprowadzenie audytu strony internetowej. Musimy zbadać jakie nasza witryna zawiera błędy, oraz powinniśmy nakreślić ramy postrzegania strony przez wyszukiwarkę internetową, oraz użytkowników. Dane, które wtedy uzyskamy, pozwolą nam na przeprowadzenie optymalizacji witryny tak, by stała się ona funkcjonalna dla użytkowników, a także, by nie sprawiała trudności w indeksacji przez roboty wyszukiwarki.
- Dogłębna analiza słów kluczowych – jeśli chcemy, by nasza strona internetowa dotarła do potencjalnych klientów, musimy ustalić słowa, oraz frazy kluczowe, które zagwarantują największą konwersję. Dokładne zbadanie tej kwestii ma ogromny wpływ na dalsze pozycjonowanie witryny w przyszłości. Częstym błędem w rozumowaniu właścicieli firm jest to, że wydaje się im, iż ich klienci bardzo dobrze znają specyfikę ich branży, przez co wybierają nadmiernie fachowe słownictwo. Błędnie dobrane słowa i frazy kluczowe, których internauci nie wyszukują, nie dadzą zamierzonych efektów.
- Wyselekcjonowany i wysokiej jakości link building – słabej jakości linki nigdy nie zagwarantują nam wysokich pozycji w wyszukiwarce. Ciągłe zmiany w algorytmach Google powodują, że tylko strony pozyskujące wysokiej jakości linki mają szanse być wysoko w rankingu wyszukiwarki. Trzeba posiadać sporą wiedzę i poświęcić znaczną ilość czasu na poszukiwanie odpowiednich domen.
- Kreatywny content marketing – napisanie ciekawych i fachowych tekstów, które opisują dane produkty, czy usługi wcale nie muszą być wielkim wyzwaniem dla właścicieli firm. Fundamentalnym zagadnieniem jest publikowanie na portalach zewnętrznych treści, które zawierają linki pozycjonujące. Składanie zamówień na pojedyncze publikacje u wydawców jest bardzo czasochłonne i wiąże się także z większymi kosztami. Wydaje się dużo lepszym pomysłem zlecenie content marketingu profesjonalnej agencji, która zajmuje się tworzeniem treści pod SEO.
Czy Shakespeare, Kafka i Dostojewski potrafili pisać?
Panowie wymienieni powyżej z pewnością pisać potrafili, ale niekoniecznie pod SEO. Tekst stworzony na potrzeby pozycjonowania nie będzie z pewnością nigdy należał do najbardziej atrakcyjnych pod względem marketingowym. Główną przyczyną tego stanu rzeczy jest to, ażeby wyszukiwarka internetowa zaczęła zauważać tekst na naszej stronie internetowej, musi on spełniać pewne wymogi. Google nigdy nie podało listy swoich wymagań co do stron internetowych, ale wiemy, że z pewnością musi zawierać często powtarzane słowa, lub sformułowania kluczowe, które chcemy wypromować. To właśnie te słowa muszą znajdować się w samym tytule tekstu, oraz w krótkim opisie naszej strony internetowej, który musimy stworzyć, bo to właśnie on będzie pokazywał się pod naszą stroną w wyszukiwarce internetowej.
Musimy także mieć szczególnie na uwadze, by przemyśleć rozłożenie śródtytułów tak, aby i w nich przynajmniej raz znalazło się nasze słowo kluczowe. Trzeba zachować zdrowy umiar, choć im częściej ono występuje tym lepiej.
Treść tekstu stworzonego pod pozycjonowanie powinna dla lepszych efektów zawierać chociaż jeden link zewnętrzny. Spełnienie tych podstawowych wymogów, sprawia już, że nasz tekst nie może być napisany z pełną swobodą, a musi on jednak mieścić się w pewnych ramach. Ciężko zatem zadbać o to, by tekst na naszej stronie internetowej dobrze brzmiał pod względem marketingowym, jeśli musimy skupiać się na konkretnych słowach kluczowych. Rzecz jasna da się to zrobić, lecz nie jest to czynność łatwa, więc pochłania ona dość dużo naszego cennego czasu.
Na pewno niezbyt rozsądnym rozwiązaniem, będzie pójście na skróty i kopiowanie już istniejących tekstów, zawartych na innych stronach internetowych. Istnieje taki „mądry” twór Google w postaci algorytmu, o przyjaźnie brzmiącej nazwie „Panda”. Odpowiada on za karanie witryn o niskiej jakości, które zawierają powielone treści. Samo powielanie tekstów jest przyczyną sporego chaosu w sieci i ewidentnie marnuje zasoby Google. Ten problem dotyczy głównie właścicieli sklepów internetowych, którzy po prostu kopiują opisy przedmiotów ze stron ich producentów. Jeśli ktoś prowadzi sklep, który ma, dajmy na to 10 000 produktów, to musi liczyć się z tym, że stworzenie treści, które będą niepowtarzalne i jedyne w swoim rodzaju, wymaga zarazem inwestycji finansowej i pochłonie przy okazji sporo czasu. W takim przypadku, chyba najlepszym rozwiązaniem będzie skupienie się na najważniejszych produktach i od nich zacząć tworzenie i publikację treści. Bez wątpienia warto tworzyć niepowtarzalne teksty dla produktów, których sprzedaż idzie najlepiej, oraz te, na których Twoja marża będzie największa. Później, kiedy Twoje przychody się zwiększą, będziesz mógł pomyśleć o zatrudnieniu kogoś z zewnątrz, czyli copywritera, który stworzy dla Ciebie unikalne treści specjalnie pod SEO.
Ile zapłacę za dobry tekst SEO na swoją stronę internetową?
Za SEO Google nie pobiera dodatkowych pieniędzy. Jedyne koszty, które będziemy musieli ponieść, będą związane z wynajęciem agencji marketingowej, bądź osoby, której zlecimy napisanie artykułów na naszą stronę internetową. Możemy również sami spróbować napisać odpowiednie teksty, ale pochłonie to nasz cenny czas, który jak wiadomo, dla przedsiębiorcy oznacza także pieniądz. Ceny tekstów na sklep internetowy, blog firmowy, stronę, czy social media są naprawdę zróżnicowane. Wszystko zależy od tego kto ma dla nas pisać (nie ukrywajmy – cennik doświadczonego copywritera różni się od cennika kogoś, kto dopiero zaczyna). Jeśli chcemy mieć dobry tekst na stronę, to raczej warto zainwestować i zlecić to jakiemuś fachowcowi. Jeden tekst, którym osiągniemy zamierzony cel, jest o wiele więcej wart, niż nawet 10 tekstów, które nie będą nam służyły praktycznie w niczym, jeśli chodzi o pozycjonowanie. Zawsze w razie czego można zapłacić za korektę słabego tekstu, lecz czy ma to jakiś sens, jeśli jej cena, jest prawie taka sama, jak tekst całkowicie napisany „od zera” przez profesjonalistę?
„Panie, a kiedy mi to uruchomicie, jak w zeszłym tygodniu zrobiłem przelew?”
Na to pytanie ze strony klientów, często pewnie mogą natknąć się firmy, które zajmują się pozycjonowaniem stron internetowych. Niestety SEO prócz wielu korzyści, posiada jeden główny minus – nie działa od razu i na efekty musimy trochę poczekać. Średnio czas, który może upłynąć zanim zobaczymy efekty to od kilku tygodni do kilku miesięcy. Musimy też pamiętać o tym, że treści na naszą stronę internetową musimy dostarczać regularnie. Jeden, czy dwa teksty nie dadzą tu nic. Każdy artykuł zawierający słowa kluczowe będzie miał pozytywny wpływ na naszą pozycję w wyszukiwarce Google.
Można spotkać się z rozmaitymi przekonaniami, jeśli chodzi o czas oczekiwania na efekty pozycjonowania. Warto pamiętać, że to jedynie wyznaczniki, a na ostateczną skuteczność działań podjętych w zakresie SEO ma wpływ wiele czynników. Możemy wyróżnić zasadniczo trzy podstawowe progi czasowe tego, ile poczekamy na zauważalne efekty pozycjonowania.
1. Do 6 miesięcy (przy bardzo nieskomplikowanych frazach)
2. Do 9 miesięcy (przy frazach średnio trudnych)
3. Powyżej 9 miesięcy (przy trudnych frazach)
Do pierwszej kategorii zaliczyć możemy witryny, które pozycjonują się na łatwe frazy. Oznacza to tyle, że chodzi o takie słowa kluczowe, które nie są zbytnio konkurencyjne. Oczywistym więc jest, że warto dobierać takie słowa i frazy kluczowe, które będą oryginalne, choć nie zawsze możemy popracować kreatywnie w tej kwestii. Przy tej okazji, musimy pamiętać o tym, aby były to słowa, które użytkownik może faktycznie wpisać w Google, więc nie można dobierać takich, które będą nad wyraz złożone i skomplikowane.
Do drugiej kategorii zaliczamy treści z frazami średniej trudności, a powyżej 9 miesięcy, to już kategoria trzecia, czyli pozycjonowanie na bardzo popularne słowa kluczowe.
Czasy te wynikają z faktu, że konkurencyjne firmy, w tym przypadku bardzo intensywnie pracują na swoje wysokie pozycje w rankingach Google, nawet od kilku lat, więc żeby odnieść sukces w naszych działaniach, musimy włożyć w nie sporo wysiłku.
Warto, czy nie warto? A może w ogóle nie można?
Słowo „warto” jest chyba nie na miejscu, jeśli chodzi o biznes. Bardziej trafnym według mnie byłoby użycie słów: „opłaca się”. Z pewnością wysoka pozycja w rankingu wyszukiwarki Google się opłaci, bo przełoży się na większy ruch na stronie i grubość naszego portfela, bo nie oszukujmy się, ale dzisiaj większość ludzi szuka produktów i usług w internecie. Jako ciekawostkę mogę dodać, że istnieją branże, dla których SEO jest wręcz obowiązkowe, jeśli firmom i osobom z ich sektora zależy na tym, by być widocznymi. Jednym z przykładów takich branż, jest branża adwokacka. Adwokatów obowiązuje zakaz korzystania z reklamy, oraz nie mogą oni pozyskiwać klientów w sposób sprzeczny z godnością ich zawodu. Nie mogą także współpracować z podmiotami pozyskującymi klientów z naruszeniem prawa. Ograniczenia dotyczące reklamy swojej działalności, adwokatom narzuca Zbiór Zasad Etyki Adwokackiej i Godności Zawodu, uchwalony przez Naczelną Radę Adwokacką dnie 10 października 1998 roku.
ZDN Studio to nie tylko strony i sklepy internetowe.
ZDN Studio to nie tylko Google Ads.
ZDN Studio to przede wszystkim ludzie, tacy jak Wy.
ZDN Studio to agencja marketingowa, a więc teksty pod SEO – to także i my.
Zapraszam do komentowania tego artykułu. Dajcie znać, czy się podobał. Wynieśliście z niego coś ciekawego dla siebie?
Pozdrawiam Paweł Niczke.