Tak jak już zobowiązałem się w jednym z wpisów na naszych Social Mediach, dziś będzie artykuł, który krótko i zwięźle przybliży Wam ideę tzw. zasady 5P w marketingu.
Zasada 5P, to rozszerzona wersja zasady 4P, która została dodatkowo wzbogacona o jeden element – ludzki. Sama nazwa wzięła się od pierwszej litery, każdego słowa, które razem tworzą tę zasadę.
Są to kolejno:
1. Produkt (ang. product)
2. Cena (ang. price)
3. Dystrybucja (ang. place)
4. Promocja (ang. promotion)
5. Ludzie (ang. people)
Teraz wyjaśnię krótko, co kryje się pod każdym z tych haseł.
CZYLI W SUMIE CO?
Produkt – czyli usługa, towar, jakość, opakowanie, marka. Wszystko to, co możemy zaoferować naszemu Klientowi. Na ten element składają się również takie rzeczy jak dostawa, kontakt po sprzedaży, gwarancja, czy serwisowanie. Wszystkie cechy tego elementu docelowo mają zaspakajać potrzeby Klienta. Do tego aspektu zaliczamy również żywotność produktu, oraz moment rozpoczęcia jego dystrybucji, gdyż częściowo jest od tego zależny kolejny element naszej układanki – Cena.
WIEMY JUŻ CO, ALE ZA ILE?
Cena – możemy ją określić stosując wiele różnorodnych strategii i taktyk marketingowych, za pomocą naszej polityki cenowej, zniżek, ciekawych warunków realizacji płatności. Dla Klienta jest to koszt, który musi ponieść, aby nabyć usługę, lub towar. Renomowane marki często operują wysokimi cenami, by podnieść swoją rangę i sprawić, by potencjalny nabywca poczuł, iż wybrał produkt, lub usługę, które są luksusowe i dostępne tylko dla elity. Nowe na rynku firmy zaś często zaniżają swoje ceny, aby utrzymać się na rynku i skupić się na budowaniu swojej marki, oraz świadomości wśród konsumentów. W obecnej gospodarce możemy zaobserwować zjawisko, które nazywamy wojną cenową.
JAK I GDZIE, BY TU KOMUŚ?
Dystrybucja – obejmuje ogólnie rzecz biorąc kanały dystrybucji towarów, oraz na logistyce, w tym również rozmieszczenie produktów na rynku. Mając do czynienia ze sprzedażą przez internet, ważnym jest odpowiednie zaplanowanie procesu zakupu, oraz etapów, przez które musi przejść konsument, aby nabyć dany towar (m.in. formy płatności, zwroty i reklamacje).
JAK TO POKAZAĆ SZERSZEMU GRONU ODBIORCÓW?
Promocja – na ten etap składa się reklama, kierowana do ogólnego odbiorcy, public relations (czyli dbanie o dobre kontakty firmy z otoczeniem), sponsorowanie różnych działań marketingowych, by osiągnąć wyznaczone cele, sprzedaż zarówno osobista jak i stosowanie znaków towarowych (tzw. merchandising).
Z KIM MAMY PRZYJEMNOŚĆ?
Ludzie – element traktowany jako główny czynnik tworzący firmę. Mając na celu dobry rozwój przedsiębiorstwa, musimy dbać o wszystkich pracowników – od tych na najniższym szczeblu, po managerów. To oni odpowiedzialni są za wyniki, oni mają kontakt z Klientem, oraz reprezentują firmę. Każdy pracownik, niezależnie od swojej rangi w firmie, powinien być dobrze traktowany, a wtedy przełoży się to na ich relacje z partnerami biznesowymi i Klientami, co może sprawić, że sprzedaż wzrośnie, a konsumenci będą do nas wracać.
Jak widzicie, budowanie strategii w oparciu o model 5P może być całkiem ciekawe. Dobrze jest brać te wszystkie elementy pod uwagę, jeśli chcemy poważniej zaistnieć na rynku – długofalowo.
Planowanie i szersze spojrzenie są w biznesie bardzo ważne. Jakie są Wasze doświadczenia w układaniu strategii? Stosowaliście kiedyś te elementy? Czy Wy także macie takie przekonanie, że im wyższa cena tym lepsza jakość? Jak reklamujecie swoje towary/usługi? Jakimi drogami dystrybuujecie Wasze produkty? W jaki sposób dbacie o swoich pracowników?
ZDN Studio to nie tylko strony i sklepy internetowe.
ZDN Studio to nie tylko Google Ads.
ZDN Studio to przede wszystkim ludzie, tacy jak Wy.
ZDN Studio to agencja marketingowa, a więc zasada 5P – to także i my.
Zapraszam do komentowania.
Pozdrawiam Paweł Niczke